Website voor bouwbedrijven
Als eigenaar van een bouwbedrijf overweeg je wellicht om een website te (laten) maken. Laten we dan even met je meedenken. Op deze pagina bespreken we of een website voor bouwbedrijven noodzakelijk is, en waar je dan eventueel op moeten letten. Heb je geen bouwbedrijf, lees dan meer over websites voor andere ondernemingen.
Heeft een bouwbedrijf een website nodig?
Het antwoord op deze vraag is heel simpel: nee. Anno 2024 heeft een bouwbedrijf niet per se een website nódig. Met de hoeveelheid verbouwingen die huiseigenaren laten uitvoeren, is de vraag naar bouwbedrijven veel groter dan het aanbod. Dat is voor jou natuurlijk goed nieuws; je bent waarschijnlijk al maanden van tevoren volgeboekt. Als we het zo stellen, heb je als ondernemer in de bouw geen website nodig om aan nieuwe klanten te komen.
“Bouwbedrijven hebben niet per se een website nódig.”
Toch gaat een website meerwaarde bieden aan bouwbedrijven. Wellicht herken je het volgende: in de zomermaanden loop je over in het werk, denk aan dakkapellen, uitbouwen, pergola’s, noem maar op… maar in de winter is je agenda slechts deels gevuld. En dat is logisch! Vrijwel alle bouwprojecten kunnen namelijk in de zomer worden uitgevoerd, terwijl sommige projecten simpelweg niet mogelijk (of wenselijk) zijn tijdens onze natte winters.
Dit is precies waar een website je kan helpen; met een website trek je op het juiste moment de juiste hoeveelheid klanten aan. En dat zorgt dan weer voor meer stabiliteit, een verbeterde planning en uiteindelijk meer rust en inkomsten.
“Haal klanten binnen wanneer jij dat wil.”
Maar, dat is nog niet alles. De woningnood in Nederland is je vast niet ontgaan. Er wordt minder gebouwd, en dat betekent minder nieuwbouwprojecten. Dat betekent weer minder verhuizingen, wat ook weer minder verbouwingen betekent. Niemand weet hoelang dit gaat duren, maar er is altijd kans op economisch slechtere tijden, dus kan je maar beter goed voorbereid zijn.
Uiteraard staat het voortbestaan van je bedrijf hierdoor niet op de tocht; er zijn genoeg kansen om huizen te verduurzamen, of om ze beter bewoonbaar te maken voor de huidige bewoners. Of denk aan huizendelers; zij willen vaak extra ruimte creëren. Met een goede website speel je jezelf in de kijker bij de juiste klanten. En zo gaat een website ervoor zorgen dat jij altijd klanten kan aantrekken. Ook in economisch slechtere tijden.
“Met een website trek je áltijd nieuwe klanten aan, ook in slechtere tijden.”
Wat zijn de voordelen van een website?
Zoals hierboven al kort benoemd, biedt een website veel voordelen voor bouwbedrijven. Veel van die voordelen komen ook grotendeels overeen met de voordelen voor andere beroepen. Zo kan je met een website het volgende bereiken:
- Straal professionaliteit uit
- Geef klanten meer duidelijkheid
- Vergroot je online zichtbaarheid
- Maak contact opnemen makkelijker
- Wek vertrouwen met klantbeoordelingen
- Schep goede verwachtingen met een portfolio
Benieuwd hoe een website deze doelen bereikt? Lees dan in dit artikel meer over de voordelen van websites. Hier lichten we de voordelen uit die specifiek voor bouwbedrijven interessant zijn.
Bouw een goed imago op.
De meeste bouwbedrijven en aannemers zijn vakmensen. Maar helaas lopen er ook een aantal beunhazen rond. Zo heeft iedereen wel eens verhalen gehoord over slechte bouwbedrijven. Dat zorgt voor twijfels bij je toekomstige klanten. Met je website neem je die twijfels weg, door klantbeoordelingen en foto’s van eerder werk te delen.
Stel je klant gerust.
Daarnaast kom je als bouwbedrijf natuurlijk in iemands huis, meestal voor langere tijd. Daar wil je klant zich veilig en op zijn gemak voelen. Het is dan gewoon niet prettig om onbekenden binnen te laten. Door professionaliteit uit te stralen via je website, weten klanten dat ze je met een gerust hart hun huis binnen kunnen laten.
bouwbedrijfvaneekelen.nl
boekelbouw.nl
Wat zijn de nadelen van een website?
Uiteraard heeft een website ook nadelen. De nadelen van een website komen grotendeels overeen voor alle typen ondernemingen:
- Technisch onderhoud is essentieel om de website draaiende te houden.
- Inhoudelijke updates zijn nodig om relevant te blijven.
- Een website leidt niet automatisch tot meer klanten. Je wil het combineren met andere (marketing-)kanalen.
- Zonder specialistische kennis bereikt de website zijn doel niet. Gebruik bijvoorbeeld geen standaard-sjablonen of verouderde designs.
- Een website kost tijd en geld. Denk dan niet alleen aan een webdesigner, maar ook aan de kosten voor domein en hosting.
Benieuwd wat deze nadelen precies inhouden, en hoe je problemen voorkomt? Lees dan in dit artikel meer over de nadelen van websites. Gelukkig is elk van deze uitdagingen ook weer makkelijk op te lossen: door mensen met de juiste kennis. Daarom raden wij altijd aan om je website (en online marketing) uit te besteden. Door met de juiste partners samen te werken, verdien je namelijk ook je investering weer terug.
Waar moeten bouwbedrijven op letten bij een website?
Zodra je een website gaat laten bouwen, wil je natuurlijk ook daadwerkelijk je doelen behalen. Let daarom op de volgende punten:
- Zorg voor goede online vindbaarheid
- Maak je website mobielvriendelijk
- Maak contact opnemen zo makkelijk mogelijk
- Maak de website zo overzichtelijk mogelijk
- Zorg voor een hoge (laad-)snelheid
- Maak gebruik van SEA (Google Advertenties) om snel meer klanten te trekken
- Maak gebruik van SEO (zoekmachine optimalisatie) om geleidelijk steeds meer klanten te trekken
Meer weten over deze aandachtspunten? Lees dan in dit artikel waar je op moet letten bij een website. Op deze pagina nemen we je mee in de aandachtspunten die extra relevant zijn voor bouwbedrijven.
Wees duidelijk over je bouw-diensten
Voor bouwbedrijven is het belangrijk om hun diensten duidelijk te maken. Doe je bijvoorbeeld alleen renovaties en verbouwingen of richt je je ook op uit- en aanbouw? En kunnen klanten ook bij je terecht voor kleinere projecten? Deel dit puntsgewijs op de ‘diensten’-pagina. En wees specifiek: deel vooral waar je in gespecialiseerd bent.
Speel in op de behoeftes van je klant
Speel ook in op de markt van morgen. Zo wordt verduurzaming steeds belangrijker; denk dan aan extra isolatie, dubbelglas, vloerverwarming of zonnepanelen. Maar speel ook in op trends als huizen delen; denk dan bijvoorbeeld aan extra kamers zodat huizendelers prettiger kunnen samenwonen. Benoem deze diensten apart op je website.
Deel foto's van eerdere bouwklussen
Dan foto’s: in de bouw zijn foto’s misschien wel het belangrijkste onderdeel van een website. De ‘projecten’-pagina is een goede plek om foto’s te delen. Laat daar zien wat je eerder hebt gebouwd. Dat helpt enorm om klanten te overtuigen. Zelfgemaakte foto’s voldoen, maar zorg wel altijd voor scherpe foto’s met goed licht.
Laat zien wie je bent
Klanten hebben graag een gezicht bij een bedrijf. En zeker bij zo’n ingrijpende klus als een verbouwing of renovatie vinden mensen dat fijn. Zorg dus voor professionele foto’s waar je in werkkleding opstaat. Dan is het wel aan te raden om een professionele fotograaf in te huren (of in ieder geval iemand met oog voor fotografie).
Verzamel reviews van eerdere klussen
We benoemen het nog één keer: als bouwbedrijf wil je het vertrouwen van de klant winnen. Dat doe je niet alleen met foto’s en een goed ontworpen website, maar ook met recensies. Verzamel zo veel mogelijk reviews, bijvoorbeeld via Google. Met genoeg 4- en 5-sterren reviews laat je zien dat jij de juiste partij bent voor de klus.
luxebouwbedrijf.nl
vanderwierbouw.nl
Zo doen wij dat.
Voor bouwbedrijven is het enorm belangrijk om online een professionele uitstraling te hebben, dat begrijpen wij heel goed. Wij bieden daarom op maat gemaakte websites die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. We zorgen ervoor dat jouw website snel en mobielvriendelijk is, met een intuïtieve gebruikerservaring die jouw potentiële klanten aanspreekt.
Webschot Online is een allround marketingbureau. Alles begint bij een goede website, maar we zetten ook graag die volgende stap met jou. Zo maken wij ook logo’s en huisstijlen, en zetten we Google Advertenties en SEO-strategieën op. Of je nu alleen professionaliteit uit wil stralen of juist wil bouwen aan een constante stroom aan klanten, wij helpen je verder.
Een website voor jouw stukadoorsbedrijf?
Ben jij al klaar om de volgende stap te zetten? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij je kunnen helpen met een professionele website voor jouw stukadoorsbedrijf.