Website tips voor ondernemers
Een sterke website vormt de ruggengraat van elk succesvol bedrijf, ook die van jouw onderneming. Lees daarom hier onze website tips voor ondernemers. Benieuwd naar de positieve en negatieve aspecten van een website? Ontdek dan ook de voordelen van een website en de nadelen van een website.
Ongeacht of je zelf een website bouwt, of er een laat bouwen, is het cruciaal om eerst helder te hebben wat je ermee wil bereiken. Het doel van je website heeft namelijk invloed op niet alleen de inhoud en het ontwerp van de website, maar ook op de marketingstrategie erachter.
Allereerst moet je je website zien als een verlengstuk van je bedrijf. Vrijwel al je klanten zullen namelijk éérst met je website in contact komen voordat ze met jou in contact komen. Een professionele uitstraling is dus een must voor elke website.
Voor sommige ondernemers is dit al genoeg. Maar, veel ondernemers zullen hun klanten ook zo goed mogelijk willen informeren via de website. Zo voelt de klant zich beter geholpen en hoeft hij jou ook minder lastig te vallen met vragen.
Wil je je bedrijf laten groeien? Dan wil je meer klanten binnenhalen via de website. Dat is dan ook gelijk wat de meeste ondernemers met hun website willen bereiken. Voor de ondernemers die al overlopen in het werk, is de website ook een manier om de piekdruktes over het jaar te verdelen.
Wij hebben zeven tips opgesteld om alles uit je website te halen. We zullen hieronder elke tip één voor één bespreken.
- Zorg voor goede online vindbaarheid
- Maak je website mobielvriendelijk
- Maak contact opnemen zo makkelijk mogelijk
- Maak de website zo overzichtelijk mogelijk
- Zorg voor een hoge (laad-)snelheid
- Maak gebruik van SEA (Google Advertenties)
- Maak gebruik van SEO (zoekmachine optimalisatie)
Zorg voor goede online vindbaarheid
In een tijd waarin alles online gebeurt, móet je website simpelweg goed vindbaar zijn. Als je website namelijk niet goed vindbaar is, ga je er geen nieuwe klanten mee vinden. En dat betekent gemiste omzet.
De eerste stap is om een Google Bedrijfsprofiel aan te maken. Hiermee vergroot je direct je zichtbaarheid in lokale zoekresultaten. Verzamel vervolgens zo veel mogelijk reviews via Google Reviews. Google geeft in de zoekresultaten namelijk voorrang aan goed-beoordeelde bedrijven.
Daarnaast zijn er allerlei SEO-strategieën om je website zo hoog mogelijk in Google te laten verschijnen. Daar lees je meer over in de laatste tip op deze pagina.
Maak je website mobielvriendelijk
Iedereen gebruikt tegenwoordig wel zijn telefoon om online te gaan. Een website die dan niet goed werkt, komt erg onprofessioneel over. Zowel op je bestaande als je potentiële klanten. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
Met een responsive design past een website zich automatisch aan verschillende schermformaten aan: dat is een must. Daarnaast moet je goed nadenken over de navigatie en knoppen: zorg dat deze makkelijk te gebruiken zijn door mobiele gebruikers.
Maak contact opnemen zo makkelijk mogelijk
Om bezoekers om te zetten in klanten, wil je het contact opnemen zo makkelijk mogelijk maken. Zodra zij hebben besloten dat ze jouw diensten (of producten) willen gebruiken, wil je de drempel wegnemen om in actie te komen.
Het spreekt voor zich dat een website een contact-pagina moet hebben, uiteraard inclusief telefoonnummer, e-mailadres en contactformulier. Maar bedenk ook waar je op de rest van de website contact-knoppen zet. Probeer er zo veel mogelijk te plaatsen zonder te opdringerig te worden.
Overweeg ook een WhatsApp-knop die onderin beeld zweeft. En heb je daarvoor budget beschikbaar, stel dan ook een live chat-functie in voor directe vragen van klanten.
Maak de website zo overzichtelijk mogelijk
Een overzichtelijke website is essentieel voor een goede gebruikerservaring. Bezoekers moeten direct kunnen vinden wat ze zoeken. Dat is essentieel om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om klanten zo goed mogelijk te helpen.
Om je website overzichtelijk te maken, houd je het ontwerp eenvoudig en gebruik je een duidelijke navigatiestructuur. Plaats belangrijke informatie en knoppen op logische plekken. Vermijd onnodige informatie en maak gebruik van witruimte om de pagina’s rustig en leesbaar te houden.
Zorg voor een hoge laadsnelheid
Als je website traag laadt, zullen veel mensen afhaken voordat ze de kans krijgen om de inhoud te zien. Dit is natuurlijk zonde! Zo loop je namelijk klanten mis en gaat Google je ook steeds lager plaatsen in de zoekresultaten.
De eerste stap is om een hostingprovider te kiezen die snel en betrouwbaar is. Probeer ook de website zo veel mogelijk vrij te houden van zware plugins en code. En comprimeer al je afbeeldingen zodat deze zo min mogelijk geheugen innemen.
Maak gebruik van SEA (Google Advertenties)
Google Advertenties (SEA) zijn een effectieve manier om snel meer verkeer naar je website te krijgen. Zo verschijnt je website namelijk bovenaan de zoekresultaten wanneer mensen zoeken naar iets wat jij aanbiedt.
Een SEA-campagne begint met het kiezen van de juiste zoekwoorden. Vervolgens stel je de advertentie samen, bepaal je een budget en gaat de advertentie live. En dan begint het échte werk pas; je gaat verschillende teksten en zoekwoorden testen, zodat je advertentie steeds effectiever wordt.
Hoewel Google Advertenties erg effectief kúnnen zijn, is het een vak apart om daadwerkelijk de gewenste resultaten te bereiken. Lees je dus heel goed in of huur een expert in, anders worden Google Advertenties al snel een bodemloze put.
Maak gebruik van SEO (zoekmachine optimalisatie)
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat je, zonder Google te betalen voor advertenties, hoog terechtkomt in de Google zoekresultaten. Op de lange termijn zorgt dit ervoor dat je een stabiele en relevante stroom aan websitebezoekers krijgt.
Om SEO effectief toe te passen, start je met het optimaliseren van je content voor relevante zoekwoorden. Zorg voor waardevolle inhoud die aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Hoe meer (kwalitatieve!) inhoud je maakt, hoe beter vindbaar je wordt.
Daarnaast wil je ook de technische aspecten van je site verbeteren, zoals laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, en een heldere sitestructuur. Dit zijn basisvoorwaarden voor Google om jouw website hoog in de zoekresultaten te plaatsen.
Zo doen wij dat.
Voor ondernemingen is het enorm belangrijk om (online) een professionele uitstraling te hebben en meer klanten binnen te halen, dat begrijpen wij heel goed. Wij bieden daarom op maat gemaakte websites die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. We zorgen ervoor dat jouw website snel en mobielvriendelijk is, met een intuïtieve gebruikerservaring die jouw potentiële klanten aanspreekt.
Webschot Online is een allround marketingbureau. Alles begint bij een goede website, maar we zetten ook graag die volgende stap met jou. Zo maken wij ook logo’s en huisstijlen, en zetten we Google Advertenties en SEO-strategieën op. Of je nu alleen professionaliteit uit wil stralen of juist wil bouwen aan een constante stroom aan klanten, wij helpen je verder.
Een website voor jouw onderneming?
Ben jij al klaar om de volgende stap te zetten? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij je kunnen helpen met een professionele website voor jouw bedrijf.