Nadelen van een website voor ondernemers
Elke ondernemer kan zijn voordeel doen met een website. Daar zijn wij van overtuigd. Maar een website heeft ook negatieve kanten. Laat ons je meenemen in de nadelen van een website, en hoe je deze nadelen kan overkomen. Ben je juist benieuwd naar de pluspunten? Ontdek dan hier de voordelen van een website.
We hebben hier vijf nadelen voor je op een rijtje gezet. In de rest van dit artikel zoomen we één voor één op deze negatieve aspecten in.
- Technisch onderhoud is vereist
- Inhoudelijke updates zijn een ‘must’
- Meer klanten krijgen kost meer werk
- Specialistische kennis is vereist
- Tijd en geld is noodzakelijk
Technisch onderhoud is vereist
Zonder technisch onderhoud loop je het risico dat er problemen gaan ontstaan op je website. Het grootste risico is dat er een beveiligingslek ontstaat waardoor de gegevens van jou én je klanten gestolen (en misbruikt) kunnen worden.
Daarnaast lopen de snelheid en de functionaliteit van de website ook een risico. Een slecht onderhouden website zal steeds trager worden, het contactformulier zal stoppen met werken en soms zal de website zelfs helemaal niet meer werken.
Bovenstaande punten moeten voorkomen worden, dat spreekt voor zich. Gelukkig is dat, met de juiste kennis, geen probleem. Bij Webschot Online voeren wij elke twee maanden updates voor onze klanten uit zodat de website altijd snel, werkzaam en veilig is.
Inhoudelijke updates zijn een ‘must’
Een website moet relevant zijn én blijven. Alleen met een up-to-date website kan je je klanten juist informeren en alle voordelen bereiken die een website te bieden heeft. Daarnaast zijn bijgewerkte websites ook beter vindbaar in Google.
Zorg er dus altijd voor dat je de meeste recente informatie op je website hebt staan. Dat betekent op zijn minst:
- Informatie over de diensten en producten
- Prijzen
- Openingstijden
- Contactgegevens
Dit kost natuurlijk tijd. Jij bent druk met je onderneming en hebt wel iets anders aan je hoofd. Besteed dit daarom uit aan een partner zodat jij je geen zorgen hoeft te maken. Uiteraard kan je bij Webschot Online ook op deze service rekenen.
Meer klanten krijgen kost meer werk
Een veelvoorkomend misverstand is dat een website automatisch meer klanten oplevert, maar dit is zelden het geval zonder aanvullende marketing. Een basis website fungeert slechts als een online visitekaartje. Om daadwerkelijk klanten te trekken, wil je de website combineren met andere marketingmethodes.
Denk dan eerst aan (offline) laaghangend fruit zoals mond-tot-mondreclame van tevreden klanten, het verspreiden van flyers, en het uitdelen van visitekaartjes. En gebruik vooral ook verschillende social media-kanalen om reclame te maken.
Maar overweeg ook om het serieuzer aan te pakken zoals het adverteren via social media of Google, of de website optimaliseren voor zoekmachines (SEO).
Trek de juiste mensen naar je website, informeer ze en overtuig ze. Zo ben je wél verzekerd van meer klanten.
Specialistische kennis is vereist
Het bouwen, onderhouden en effectief inzetten van een website vereist specialistische kennis. En die gaat verder dan enkel het technische aspect. Eigenlijk is het technische aspect namelijk niet zo moeilijk meer met ‘automatische’ websitebouwers.
Maar het opzetten van een goed functionerende website vraagt ook om inzicht in webdesign, gebruikerservaring (UX), zoekmachineoptimalisatie (SEO), en marketing. Daarnaast is het belangrijk om te begrijpen hoe je je website integreert met andere marketingkanalen en hoe je de prestaties meet en optimaliseert.
Als je dit zelf probeert te doen zonder de juiste kennis en zonder gedegen onderzoek, loop je het risico dat je website niet voldoet aan je verwachtingen en doelen. Het ontbreken van de nodige expertise kan leiden tot frustratie, verlies van tijd en geld, en een website die meer problemen veroorzaakt dan oplost.
Tijd en geld is noodzakelijk
Het allerlaatste nadeel van een website is dat er tijd en geld in moet worden geïnvesteerd. Zoals hierboven beschreven, is het noodzakelijk om experts in te huren om een website te creëren waarmee je jouw doelen bereikt.
Doe daarom goed onderzoek naar de juiste partners; en kies voor een partner die bij al jouw (toekomstige) marketingbehoeften kan helpen. Het is wel zo praktisch om bij dezelfde partij te blijven die jouw bedrijf helemaal begrijpt.
Bedenk dat een website geld moet gaan opleveren. Enerzijds door meer klanten aan te trekken en anderzijds door jezelf tijd te besparen om klanten te informeren (wat dan deels door de website wordt overgenomen). Zo verdien je de investering terug.
Bij Webschot Online kan je al voor €15,-/maand instappen met een basis website. Zo hoef je niet direct een grote investering te doen, maar kan je wel al professionaliteit uit stralen naar de klant. En dat zonder enige kosten vooraf.
Zo doen wij dat.
Voor kleine ondernemingen is het enorm belangrijk om met een beperkt budget al meer klanten binnen te kunnen halen. Wij bieden daarom op maat gemaakte websites die niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. We zorgen ervoor dat jouw website snel en mobielvriendelijk is, met een intuïtieve gebruikerservaring die jouw potentiële klanten aanspreekt.
Webschot Online is een allround marketingbureau. Alles begint bij een goede website, maar we zetten ook graag die volgende stap met jou. Zo maken wij ook logo’s en huisstijlen, en zetten we Google Advertenties en SEO-strategieën op. Of je nu alleen professionaliteit uit wil stralen of juist wil bouwen aan een constante stroom aan klanten, wij helpen je verder.
Een website voor jouw onderneming?
Ben jij al klaar om de volgende stap te zetten? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij je kunnen helpen met een professionele website voor jouw bedrijf.